2019-ben már második alkalommal valósíthattunk meg iskolánkban Meet and Code rendezvényt. A tavalyi év tapasztalatait figyelembe véve és az informatikai beruházásoknak köszönhetően, néhány dolgot másképpen terveztünk és szerveztünk. Első és legfontosabb, hogy több csoportra tudtuk bontani a tanulókat, így gördülékenyebb, személyre szabottabb előadások születhettek. Ennek a csoportbontásnak köszönhetően minden tanuló saját számítógép mellett, egyénileg tudott dolgozni. Ez mindenképpen nagy előnyére vált a megvalósításnak. Sajnos érdemes megemlíteni egy olyan külső “adottságot” is, ami mindenképpen hátráltató tényezőként említendő. Ez pedig az, hogy nem minden középiskolásnak van informatika órája. Tanulóink megelőző ismeretei erősen hiányosak, így mindig csak nagyon kis lépésekben tudunk gondolkodni az új ismeretek bővítésének szempontjából.

  

Projektünkben három nehézségi szintű ismeretanyag bemutatásán és kipróbálásán keresztül szerettük volna a középiskolás korú, klasszikus zenét tanulókat a programozás világába bevezetni. Fő célunk az volt, hogy bemutassuk azt, hogy a programozás és a zene mennyire sok hasonlósággal bír és azt, hogy már akár minimális gyakorlattal és időbefektetéssel is elkészíthetünk oktatási programokat vagy szerezhetünk zenét. Egy fontos elem volt, hogy az ismeretek mellett a kreativitás fejlesztése is megjelenjen.  

Első lépésben a CHROME MUSIC LAB applikációi közül néhányat (Song MakerSpectogramKandinskyOscillators) mutattunk be a tanulóknak. Itt az egyszerűbb kis applikációktól a bonyolultabbakig, lehetőségük volt a tanulóknak megismerkedni a hangok fizikai tulajdonságaival, többszólamú zenét szerkeszthettek vagy grafikai elemek létrehozásával is alkothattak zenei kompozíciókat. Nagyon élvezték a “munkát”, a tapasztalatok szerint, több időt is eltöltöttek volna ezekkel az alkalmazásokkal.  

A programozás kezdeti lépéseihez a Scratch-et használtuk. Mindenki létrehozott egy saját fiókot és a program segítségével mindenki létrehozta a saját virtuális zenekarát, ahol a hangszerek érintésre megszólaltak.  

A harmadik program, amivel már csak a bemutatón keresztül ismerkedtek meg, az a Sonic Pi volt, ami egy élő, kódalapú zeneszerkesztő környezet. A tanulók – korosztálytól függetlenül – kíváncsian nézték, hogy milyen lehetőségek rejlenek a program használatában. 

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a tanulók idén is jól érezték magukat és új ismeretekkel gazdagodhattak a programozás és zene világának találkozási pontjait illetően.